Facilicom deelt kennis

Met energie besparen valt pure winst te behalen. In geld, maar ook op MVO-gebied
- Selina Roskam, Agentschap NL -

Kennis delen is het nieuwe communiceren. Facilicom zet daar vol op in. Ook door het delen van kennis over, bijvoorbeeld, energie besparen. Zo weten maar weinig mensen dat elk kantoorpand met eenvoudige maatregelen 15 procent kan besparen op energie. Ook nauwelijks bekend: middelgrote en grote bedrijven zijn zelfs verplicht die inspanning te doen. Facilicom sprak met Selina Roskam van Agentschap NL (tegenwoordig: RVO) en deelde deze kennis via het blad Facilitair! en de site facilitaironline.nl. Interessant voor iedereen die bij bedrijfshuisvesting is betrokken of warm voorstander is van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Facilicom wil graag kennis delen. Daar is, bijvoorbeeld, het hele beleid van content marketing op gericht. Daar zijn ook alle websites op aangepast. Maar Facilicom deelt ook al jaren kennis via het Facilitair Kenniscentrum, een relatie-evenement dat in 2014 weer twee succesvolle edities kende. In het voorjaar was co-creatie het thema van het Facilitair Kenniscentrum. President-directeur Hans Gennissen van Facilicom betoogde daar dat tenderprocessen meer en meer ontwikkelprocessen worden waarin opdrachtgever en leverancier in co-creatie tot goede, duurzame processen komen. Edward Huizenga, een van de Nederlandse specialisten in klantgedreven innovatie, onderstreepte op het Kenniscentrum dat co-creatie eigenlijk niets anders is dan samenwerken, maar dan wel op een hoog niveau: zo stelde hij voor om de klant op te nemen in ontwikkel-teams.'Entertrainer' Jan van Setten werkte als afsluiting zijn stelling 'Alleen ga je sneller, samen kom je verder' op gedreven en humoristische wijze uit.

ANWB en Landal Greenparks

Net als co-creatie past ook klantvriendelijkheid natuurlijk uitstekend bij het streven van Facilicom om de meest klantgerichte facilitaire dienstverlener van Nederland te worden. Dat was dan ook het thema van het Facilitair Kenniscentrum dat in het najaar werd georganiseerd. Willem Brethouwer van MarketResponse, Marga de Jager van de ANWB en Bas Hoogland van Landal Greenparks gaven hier hun visie op klantvriendelijkheid en hoe je als organisatie nu werkelijk klantvriendelijk kan worden.

Leerzaam, want de drie sprekers konden uit ervaring spreken. MarketResponse doet elk jaar onderzoek naar het meest klantvriendelijke bedrijf van Nederland. Landal Greenparks en ANWB werden in 2010, respectievelijk 2014 uitgeroepen tot klantvriendelijkste bedrijf van het jaar.