Hostmanship

Najaar 2011 is Facilicom een uitgebreid programma gestart om medewerkers te trainen in hostmanship. Door het bieden van hostmanship kunnen de Facilicom-bedrijven beter tegemoet komen aan wensen die opdrachtgevers hebben op het gebied van facilitaire dienstverlening. Facilicom gebruikt het hostmanshipprogramma ook om te bouwen aan een nog betere cultuur en sfeer in het bedrijf. Hostmanship moet ertoe leiden dat medewerkers zich prettig voelen bij Facilicom. Zo wil Facilicom zijn positie als beste facilitaire werkgever bestendigen. Het hostmanship­programma is ook een van de bouwstenen die van Facilicom de klantgerichtste facilitaire dienstverlener van Nederland moeten maken. Op 29 september 2014 is de 5.000e medewerker van Facilicom in Hostmanship getraind: Virginia Lima van Gom ZorgSupport, werkzaam bij het IJsselland Ziekenhuis in Capelle aan den IJssel. Na afloop van de training ontving Virginia een certificaat. Het betrekken van de klant bij de hostmanshiptrainingen heeft een positief effect op de relatie. Bij Trigion zijn in 2014 150 workshops gegeven, het totaal aantal medewerkers dat is getraind bestaat inmiddels uit zo'n 1.700 deelnemers. De Trigion Academie heeft een module Hostmanship ontwikkeld die kan worden gegeven middels Begeleiding on the Job. Die wordt nu uitgerold.

Bij Facilicom UK zijn in 2013 en 2014 de eerste managers getraind in hostmanship. Het programma was opgezet door de afdeling Management Development in Nederland. De managers die de training eenmaal hadden gevolgd, hebben vervolgens de andere managers en de medewerkers van het hoofdkantoor getraind. Eind 2014 is een start gemaakt om hostmanship uit te rollen bij de eerste klant, de Open University. Streven is om in 2015 de medewerkers op zo'n zestig procent van alle locaties te trainen. Facilicom is hiermee het eerste bedrijf in Groot-Brittannië dat hostmanship toepast in de facilitaire dienstverlening.