Lean contractonderhoud

Om zich meer te focussen op de werkelijke klantvraag is Breijer gestart met het toepassen van de lean-filosofie bij het uitvoeren van onderhoud voor opdrachtgevers. De organisatie houdt het graag concreet en wilde dit proces daarom het liefst doorlopen binnen een bestaand contract. Gekozen werd voor het contract met een grote onderwijsinstelling in het westen van het land, waar Breijer verantwoordelijk is voor al het onderhoud en het verhelpen van storingen. Bij het intern in kaart brengen van alle processen bleek dat er wel erg veel handelingen werden verricht en dat daar ook erg lang over werd gedaan. Door anders te gaan denken, begrip te creëren voor de eigen verantwoordelijkheden en effecten van handelingen, meer samen te gaan werken en betere afspraken te maken is de doorlooptijd al met 75 procent teruggebracht. En het kan nóg efficiënter, is de  verwachting, en daar wordt ook aan gewerkt. De versnelling van de doorlooptijd wordt nu in het hele contract doorgevoerd. Dat niet alleen: er is ook een systeem opgezet dat afwijkingen in het proces signaleert, waardoor daar meteen op kan worden gehandeld. De nieuwe werkwijze is succesvol, maar niet altijd een op een te kopiëren naar andere contracten, ook omdat daar vaak andere afspraken zijn met klanten. Breijer is inmiddels wel begonnen ook andere accountteams, mede aan de hand van de geleerde lessen, te trainen in 'lean' denken en werken